Høringssvar til udvidelsen af Rønne Havn, Etape 4

Høringssvar til Udvidelsen af Rønne Havn, Etape 4

Rønne Borgerforening ønsker at fremlægge følgende indsigelser og forslag i forhold til Etape 4 af Rønne Havns udvidelse:Landstrømsanlæg: Rønne Borgerforening anbefaler stærkt etablering af landstrømsanlæg på multifunktionskaj (Kaj 37) i forbindelse med etape 4 udvidelsen af Rønne Havn af følgende grunde:•       Rønne Borgerforening er STÆRKT bekymret over Krydstogtsskibenes nye placering ved den kommende multifunktionskaj (kaj 37), som medfører at Vestenvinden blæser skadelige partikler og dieselos fra krydstogtsskibene direkte ind over Rønne by og dens 15.000 borgere.•       På Informationsmødet vedr. Etape 4 på Snorrebakken den 9. januar gennemgik NIRAS Miljørapporten og oplyste bl.a. om, at imens et krydstogtskib ligger i havn, så forurener det ligeså meget som 3900 biler. Så når et krydstogtsskib ligger i Rønne havn i 8 timer, så svarer det til, at 3900 biler kører rundt på multifunktionskajen i 8 timer. Til sammenligning er der plads til ca. 400 biler på Bornholmslinjen opmarchområde på havnen.•       Rønne Borgerforening mener, at et landstrømsanlæg skal etableres samtidig med at multifunktionskajen (kaj 37) bygges. Dette vil reducere emissionerne fra Krydstogtsskibe betydeligt, da det giver mulighed for, at skibene kan kobles på elnettet i stedet for at bruge egne dieselmotorer til at til at generere strøm/el, når de ligger i Rønne Havn. På denne måde undgår man også eventuel støj fra dieselgeneratorerne.•       Rønne Borgerforening vil gerne henlede BRK’s, Bornholms kommunalbestyrelse og Rønne Havns opmærksomhed på Århus Havn, som sidste år etablerede landstrømsanlæg til Krydstogtsskibe. Anlægget har kostet 45 millioner og er blevet finansieret af Århus Havn, Århus kommune og EU. Århus Havn påpeger, at der er stor interesse fra rederierne for Landstrøm og 50 ud af 63 Krydstogtsskibe koblede sig til landstrøm i 2023.Århus Havn forventer 58 anløb af Krydstogtskibe i 2024 og Rønne Havn forventer 63 anløb i 2024. Rønne Borgerforening mener derfor, at de 2 havnes Krydstogts forretningsområde er sammenligneligt.I lyset af ovenstående punkter vil etableringen af landstrømsanlæg være et betydeligt skridt i retningen af at minimere miljø- og sundhedsmæssige konsekvenser af havneaktiviteterne i Rønne og vise et klart engagement i bæredygtig udvikling og fremtidssikring af Rønnes Havns Havneanlæg.Måling af støj og miljøkonsekvenser: For at styrke gennemsigtigheden og involvere borgerne i processen, foreslår Rønne Borgerforening implementeringen af et system til kontinuerlig overvågning af støj og miljøpåvirkninger. Dette system bør være let tilgængeligt for offentligheden gennem et dedikeret website. En sådan løsning vil ikke blot fremme borgerinddragelse, men også muliggøre en løbende vurdering og tilpasning af miljøbeskyttelsesforanstaltninger.Indsigelse mod luftforurening i driftsfasen: Det er dybt bekymrende, at 'Luftforurening i driftsfasen' ikke er inkluderet i miljørapporten. Med forventningen om en markant stigning i antallet af skibsanløb, er det afgørende, at en grundig vurdering af luftforurening bliver en integreret del af miljøundersøgelsen. Dette er nødvendigt for at sikre, at alle potentielle miljøpåvirkninger bliver grundigt vurderet og behandlet.Kontinuerlig målingsordning for luftforurening: Rønne Borgerforening opfordrer til etablering af en kontinuerlig målingsordning for luftforurening. Dette vil muliggøre konstant overvågning af luftkvaliteten og gøre det muligt at træffe hurtige foranstaltninger for at beskytte borgernes sundhed og miljøet.Forskønnelse af området: I forbindelse med en havneudvidelse nær beboelsesområder, er det vigtigt at forbedre områdets æstetiske kvaliteter. Rønne Borgerforening opfordrer til udarbejdelsen af en omfattende plan for at forskønne havneområdet, herunder anlæggelse af grønne områder og rekreative faciliteter. Dette vil bidrage til at opretholde et positivt forhold mellem havnen og lokalsamfundet.Økonomi for Etape 3 og 4: Rønne Borgerforening er ikke i tvivl om, at Rønne Havn har en meget dygtig og kompetent ledelse, men vi er lidt bekymrede over den lukkethed, der er omkring Rønne Havns økonomi. På net mediet ”Søfart” kan vi læse at ”MT Højgaard Danmark” har vundet entreprisen på både etape 3 og 4, men hverken Rønne Havn eller MT Højgaard Danmark ønsker at oplyse entreprisesummen for etape 3 og etape 4.Vi stiller derfor spørgsmålet om BRK og kommunalpolitikerne har tilstrækkelig økonomisk indsigt i Rønne Havns økonomi til at træffe beslutning om, at det er økonomisk ansvarligt at påbegynde Etape 4 nu, som oprindelig var planlagt til år 2050?I forlængelse af denne bekymring skrev Tidende den 6/2-2024, at EnergiØ Bornholm med en 3GW vindmøllepark er i fare for ikke at komme i udbud pga. de nuværende rammebetingelser fra Energistyrelsen.Plan for Søndre Bådehavn i Rønne Havns masterplan 2050:  Endelig opfordrer Rønne Borgerforening BRK og Rønne Havn til at udarbejde en plan for, hvordan planerne for området omkring Søndre Bådehavn, som beskrevet i ”Rønne Havns Masterplan 2050”, kan udføres i nærmeste fremtid – gerne færdiggjort til Rønne Bys 700 års jubilæumsfest i 2027.Rønne Borgerforening vil sende en kærlig påmindelse til BRK om, at det er BRK der ejer Rønne Havn og ikke omvendt. På de Informationsmøder/høringsmøder vedr. Etape 3 og 4, som medlemmer af Rønne Borgerforening har deltaget i, så har det virket som om, at BRK’s opgave var at ”rydde forhindringer af vejen for Rønne Havn” i stedet for at lytte deltagende til de bekymringer, som Rønne borgerne har i forbindelse med Etape 3 og 4. Vi vil her gentage to af de spørgsmål til BRK, som har været stillet mange gange:•       Er det rimeligt, at BRK på forhånd tillader Rønne Havn at opføre 20 meter høje bygninger på Etape 4 området uden at de først skal lave tegninger af bygningerne og søge om det?•       Er det urimeligt, at Rønne Borgerforening og en del borgere har anmodet om, at man får etableret en permanent støjmåler i anlægsfasen, så borgerne og Rønne Havn kan dokumentere, at støjgrænser ikke overskrides. Men det bliver affærdiget lidt nedladende af BRK med, ”Det kan ikke bruges til noget, da der kan komme en knallert forbi, som indgår i støjmålingerne”Rønne Borgerforening er stolt af Rønne Havns rolle i den grønne omstilling med udskibning af vindmøller, men vil minde BRK om, at mange projekter bliver bedre af, at man indimellem stiller spørgsmål i stedet for konsekvent at sige ”JA”.Med venlig hilsen Rønne Borgerforening